Nu har jeg skrevet lidt om, at vælge musik og at opbygge et program, så nu er det vist tid til at skrive lidt om træningen af øvelserne i programmet. Inden jeg begynder at indlære øvelserne til programmet, skriver jeg alle øvelser der er i programmet ned og alle de situationer hunden skal kunne øvelsen i. Jeg bruger et skema ala det grundfærdighedsskema, der findes i bogen "Lydighedstræning i teori og praksis" af Cecilie Køste og Morten Egtved. Et eksempel ses her: Efterhånden som hunden kan øvelserne på højere niveau, krydser jeg af i skemaet.
Jeg skriver også øvelser på, som jeg egentlig tror hunden allerede kan, vil gerne sikre mig, at hunden kan alle øvelserne godt nok inden jeg senere sætter dem sammen. Så er det tid til at gå i gang med træningen. Lad det være sagt med det samme, der er rigtig mange måder at lære en hund nye øvelser på og det er et kæmpe emne. Derfor bliver dette en overfladisk gennemgang og meget af det ved du sikkert i forvejen, hvis du har trænet noget med din hund tidligere. For min skyld kan man bruge hvilken som helst fremgangsmåde i træningen, så længe det ikke er til nogen form for gene for hunden. Indlæring af øvelser Først en oversigt over hvordan jeg indlærer nye øvelser:
Og så kan hunden øvelsen :-) Få øvelsen frem Jeg er personligt stor tilhænger af klikkertræning og det at hunden selv skal komme frem til øvelsen uden at blive lokket med en godbid foran næsen. Ikke fordi der sker noget dårligt for hunden hvis den bliver lokket, men den tænker ikke over hvad den gør, mens den følger efter godbidden. Derudover giver lokning ofte et håndtegn som man senere skal arbejde med at få væk. De allerfleste øvelser indlærer jeg ved hjælp af shaping. Det starter med at jeg laver en plan over alle de bitte-små trin jeg kan opdele øvelsen i, måden der trænes på, er ved at hunden først belønnes for det første trin nogle gange. Derefter skal den lave trin 1+2 før den får sin belønning. Se et eksempel på en kriterieplaner her. Et god tommelfingerregel er, at når hunden gør det rigtige 4 ud af fem gange, er det tid til at gå videre til næste trin. I nogle tilfælde kan det være lettere, at bruge en form for hjælpemiddel til at indlære øvelsen, selv om dette skal fjernes igen. Det kan fx være en balje til først at indlære elefantøvelsen, som derefter bruges til at lære hunden at finde ind på plads. Andre gange kan en form for opsætning af miljøet hjælpe til med at indlære øvelsen rigtigt. Et eksempel på det, kan være at lære hunden at bakke mellem sofabordet og sofaen eller hvis hunden skal gå baglæns i en heelworkposition, kan man gå tæt på en væg/et hegn, hvis hunden har tendens til at dreje ud. Pas på, at disse hjælpemidler ikke bliver nødvendige for hunden, fjern dem hurtigst muligt. Fjern hjælpere, kom videre! Sørg for, at der hele tiden er fremskridt i din træning. Har du brugt en hjælper, du ikke kan have med i programmet, skal den væk, så hurtigt som muligt. Ellers kan hunden blive fastlåst i den ufærdige øvelse. Eventuelle håndtegn gøres mindre og mindre, for til sidst helt at forsvinde. Automatisering/flyd Næste trin er at gøre øvelsen automatiseret eller flydende. Det vil sige, at hunden ikke længere tænker over, at den laver øvelsen. Øvelsen sidder "på rygradden". Måden at få en øvelse til at blive flydende, er ved at træne den forskellige steder, med forskellige situationer. Du kan se, at øvelsen er flydende når hunden så snart den har spist godbidden fra sidste gentagelse, går i gang med den næste. Når øvelsen er flydende, er det tid til det næste trin, at sætte signal på. Dette emne er temmelig stort, så det får sit eget indlæg i løbet af ugen.
0 Comments
Leave a Reply. |
Randi- en hundetræningstosse Archives
|